opetusharjoittelu

lauantai 22. maaliskuuta 2014

Opetusharjoitteluni 7.1.2014

Opetusharjoitteluni lähti kokki opiskelijoiden kanssa käyntiin työn suunnittelulla. Opiskelijat suunnittelevat kansainvälistä keittiötä. Jokainen opiskelija valitsee, jonkun maan opiskelijat suorittavat työn parityönä. Opiskelijat perehtyvät kansallisiin ja kansainvälisiin raaka-aineisiin, tuotteisiin ja ruokalajeihin ja juomiin sekä maan kulttuuriin ja ruokatapoihin. Käytän seuraavia oppimiskäsityksiäni:
  •  Sosiokulttuurinen oppimiskäsitys- Oppiminen ja kehitys tapahtuvat osallistumalla sosiaalisiin käytäntöihin ja  viestimällä muiden kanssa.
  •    Konstruktivistinen pedagogiikka-   Uutta tietoa omaksutaan aiemmin opittua käyttämällä

Case-pohjainen oppiminen näkyy autenttisena tilanteena, jossa saadaan hyvä lähtökohta opittavalle asialle.

        
Opetusharjoittelu 14.1.2014

Tiistai lähti käyntiin opetuskeittiössä oppilaiden valitseman maan Venäjän ruoka- ja juoma kulttuuri esityksellä. Oppilaat pitivät parityönä ohjetunnin valmistamistaan ruoista. Tarjolla oli broileristroganoffia ja riisiä, blinejä ja mätiä, smetanaa, sienisalaattia ja charlotterussea. Oppilaiden piti myös huolehtia pöydän kattauksesta sekä myöhemmin loppusiivouksista. Päivä meni hyvin ja huomattiin että aina ei mene kaikki suunnitellusti. Lopuksi pidimme arviointi keskustelun, jossa oppilaat arvioivat itseään ja opettaja arvioi myös heitä. Teimme arvioinnit kirjallisena.


Harjoittelupäivä tiistai 21.1.2014

Tiistaina oli aamu tunnit kolmosten kokkiopiskelijoiden kanssa. Tunneilla teimme italialaisia bruchetta-leipiä, sellerikeittoa ja lohimousseleipiä. Tunnit teimme rivakasti töitä koska lähdimme puoliltapäivin rekrymessuille Perhoon. Perhossa aika meni ilta klo.17.00 koska oli aika paljon erilaisia yrityksiä, jotka esittelivät nuorille itseään työnantajina. Toivottavasti nuoret työllistyvät opiskelun jälkeen, tämä on se opettajan onnistumisen toive.

Tiistai 28.1.2014

Teemana oli opiskelijoilla Kreikka ja kreikanruokia. Oppilaat suunnittelivat itse teeman kokonaisuuden ja toteuttivat sen opetuskeittiössä. Opettajana hyväksyin suunnitelma ennen toteuttamista. Palautearviointi tunnin loputtua jossa oli myös opiskelijoiden itsearviointia. Minusta päivän teema onnistui tosi hyvin, mutta opiskelijoilla hieman aikataulu petti ruoanvalmistuksen puolella, mutta muuten opiskelijat olivat hyvin motivoituneita tehtäväänsä.


Tiistai 4.2.2014

Teemana oli opiskelijoilla Meksiko, jonka he toteuttivat suunnitellusta ruoanvalmistukseen. Kati kävi arvioimassa minua opettajan työssä ja joutui myös itse hommiin. Opiskelijoita oli tuona päivänä harva lukuisesti paikalla. Päivän kokonaisuus onnistui loistavasti ja annoin opiskelijoille todella hyvää palautetta toteutuneesta päivästä.


Tiistai 25.2. 2014

Aiheena meillä oli Italian ruokakulttuuri. Opiskelijat valmistivat italialaisia ruokia. Päivä oli aamusta asti hieman sekavan oloinen, koska oppilaat eivät olleet muistaneet ottaneet mukaansa muistiinpanoja ja osa oppilaista oli myöhässä ja näin päivä ei mennyt ihan suunnitelman mukaan. Tämä päivä oli opettajan kannalta myös pettymys arvioinnin suhteen. Jos oppilaat eivät saa kunnon onnistumisia, niin silloin joudumme pohtimaan oppilaiden kanssa että mikä meni pieleen ja miten tämän asian olisi voinut tehdä paremmin. Mutta kiireinen ja arvoituksellinen päivä, mutta mitä opimme aina täytyy olla opettajalla varasuunnitelma.

Tiistai 4.3.2014

Aiheena meillä oli oppilaiden suunnittelema kv-keittiö Espanja sen ruokakulttuuriin tutustuminen ja maan tapoihin ja raaka-aineisiin sekä niistä valmistettaviin ruokiin. Oppilaat valmistivat paellaa, johon oli tilattu Kalmareita joita oppilaat puhdistivat. Oppilaat valmistivat myös Caspatzho-keittoa, chorizon-salaattia ja paahtovanukasta. Päivä meni suunnitellusti ja aikatauluissa oppilaat pysyivät sovitun mukaisesti. Meillä oli vielä matka-messuille tilaus tuotteita 100h:lle ja saimme nekin hoidettua.

Tiistai 14.3.2014

Valmistimme thaimaalaisia ruokia. Oppilaat olivat erittäin motivoituneita ja kaikki ruaot onnistuivat todella hyvin. Oppilaat tekivät liinoista Thaimaan lipun pöytään. Minusta tämä oli hieno päätös tälle opetusharjoittelujaksolle. Lopuksi oppilaat täyttivat antamani palautelapun kurssista.

Yhteenveto harjoittelustani

Harjoitteluni koostui opettajan ohjaustyöstä opiskelijalähtöiseen oppimiseen. Kohtasin työssäni haastavia hetkiä opiskelijoiden ohjaamisessa, joka osoitti itselleni oppilaan ja opettajan välistä tunneälyn käyttämistä työvälineenä. Opiskelijoiden ohjaaminen ja heidän tukeminen erilaisissa tilanteissa on tänä päivänä tärkeä. Opettajan rooli opettajuudessa on oppilaiden tukemista ja vuorovaikutteista toimintaa sekä oppilaiden välittämistä. Oppilaiden kuunteleminen ja heidän auttaminen työn suunnittelussa ja työn toteutuksessa on opettajan tärkeä tehtävä. Oppilaat vastasivat kurssin lopuksi palautekyselyyni ja se oli hyvää palautetta eli oppilaat kokivat että kurssi oli ajankohtainen ja heille tärkeä ja mielenkiitoinen sekä he saivat työskennellä melko vapaasti oman suunnitelman mukaan.








1 kommentti:

  1. Niinhän se aina on, että päivät ovat hyvinkin erilaisia ja kuten totesitkin varasuunnitelmia pitää olla takataskussa. Tuli tässä mieleeni, että mitä opiskelijoita aktivoivia menetelmiä käyttäisit, jos sinulla olisi yksi päivä aikaa opettaa ravitsemusta teoriassa ?

    VastaaPoista