opetusharjoittelu

lauantai 22. maaliskuuta 2014

Toimintaympäristö / reflektointi opetusharjoittelu


     Miten ammatillinen opettaja toimii erilaisissa koulutuksen yhteistyö - ja sidosryhmäverkostoissa?

Ammatillisen opettajan työrooliin kuuluu erilaisten yritysten välinen yhteistyö esim. top-paikkojen kautta sekä kv-toiminta. Myös peruskoulujen kanssa ammatilliset oppilaitokset tekevät yhteistyötä esim. ammattistartti. Tärkeitä ryhmiä ovat terveydenhoitolan ihmiset sekä kuraattori ja sosiaaliviranomaiset sekä seurakunta. Tärkeitä yhteistyö- ja sidosryhmiä ovat nuorisotoiminta, erityisopettajat.

 

     Miten ammatillinen opettaja toimii työelämän kehittäjänä ja alueellisena vaikuttajana opetusta toteuttaessaan?

      Oma näkökulmani työelämän kehittäjän on että saisimme opiskelijoille mahdollisemman monipuolisia harjoittelupaikkoja. Opiskelijat saisivat työelämässä oikeanlaista ja tasavertaista kohtelua todellisen kuvan työelämästä. Työelämän edustajilla täytyisi olla koulutusta oppilaiden opettamisessa, miten oppilas parhaiten oppii. Vertaisoppiminen työelämässä täytyisi saada enemmän "tulta alle". Oppilaan ja työn ohjaajan tunneäly kohdalleen, joka tukisi oppilaan sitoutumista työhön.

 

     Miten ammatillinen opettaja hyödyntää koulutusta ohjaavia suunnitelmia ja asiakirjoja?

      Omassa opettajan työssäni käytän ja sovellan opetussuunnitelmaa, josta löytyy jokaisen kurssin tavoitteet ja arviointi perusteet. Vapaavalintaisissa kursseissa joskus nojataan esim. vastaavaan kurssiin ja sen sisältöön. Ammattistaritissa on oma opetussuunnitelma mutta siinä ei ole mitään selkeää rajaa, mitä sen sisältö on, mutta siihen toimialaan nojaten, missä opiskelijat sitten ovatkaan. Työssäoppimisen ohjeistus löytyy oppilaitoksen top-verkko sivuilta nojaten opetussuunnitelmaan. Top-paikkoihin täytetään asiakirjat esim. sopimus, näyttöpäivä sekä näytön arviointi. Työssäoppimiseen noudatetaan top-ohjeita asiakirjoja.

     Miten arvioit yrittäjämäisyyttä opetusharjoittelussasi?

       Opetin oppilaita toimimaan työssä niin että miten ja missä he sitten työnsä tekevätkin, niin huomioisivat työskentelytapansa kuin he olisivat itse yrittäjiä. Puhuin oppilaille taloudellisuudesta, kuinka erilaisia raaka-aineita voi hyödyntää eri tilanteissa. Yleensä on kiinnitettävä huomioita raaka-aineiden käyttöön ja sen hyödyntämiseen sekä elintarvikkeiden säilyttämiseen. Kestävästä kehityksestä puhuin myös, miten jätteet lajitellaan ja miksi on tärkeää kierrättää. Kaikki hyödyllinen ruoka tai raaka-aine, mikä menee roskiin tai jätteeseen on rahaa joka on yrittäjälle tappiollista toimintaa. Täytyy opetella työskentelemään yrittäjämäisesti ja vastuullisesti. Sisäinen yrittäjyys on myös tärkeä osa työilmapiiriä kohtaan eli ajatus siitä että yrityksessä kaikki toimii taloudellisesti ja eurot huomioiden, koska palkka on suurin meno erä yrittäjälle.

     Miten  kehitit toimintaympäristöosaamistasi opetusharjoittelussa?

Opetuksessa otin huomioon myös oppilaiden yksilöllisyyden ja aikaisemmat taidot Opettajana huomioin myös opiskelijoiden kehityksen tarpeet ja toiveet kurssissa. Opiskelijoille korostin vuorovaikutusta ja ryhmädynamiikkaa sali ja keittiön välistä toimintaa. Puhuimme myös opiskelijoiden sijoittumisesta työelämään ja minkälaisia taitoja työelämässä arvostetaan ja miten oma persoona vaikuttaa työilmapiiriin. Työskentelimme aika tiiviisti keittiössä ja salissa. Korostin oppilaita moniosaajiksi eli täytyy oppi hallitsemaan myös salin puolta keittiön lisäksi.

2 kommenttia:

  1. Kiitos opintojakson tehtävän palautuksestasi.
    Kuten opetusharjoittelun arvioinnissa tuli esille, sinä olet tarkastellut opetustasi ohjaavia asiakirjoja uusin silmin sekä soveltanut tavoitteita tarkemmin. Tunnistat merkityksellisyytesi ammattilalasi työelämän kehittäjänä mm opiskelijoiden top-jaksojen kautta. Yrittäjämäisyyttä huomioit hyvin opetustilanteissa ja ohjauksessa, tästä saimme kuulla hyvän esimerkin viime viikolla. Yksillöllisyys ja aiemman osaamisen tunnistaminen on tärkeää myös tulevaisuuden opintojaksoillasi.

    VastaaPoista
  2. Opetussuunnitelmat ohjaavat nuorisopuolella selkeämmin opetusta kuin aikuispuolella. Aikuispuolella ohjenuorana ovat järjestämissuunnitelma ja tutkinnon perusteet. Miten tutkintotoimikuntatyö nuorisopuolella, onko sitä ollenkaan ?

    VastaaPoista