Miten ammatillinen opettaja toimii erilaisissa
koulutuksen yhteistyö - ja sidosryhmäverkostoissa?
Ammatillisen
opettajan työrooliin kuuluu erilaisten yritysten välinen yhteistyö esim.
top-paikkojen kautta sekä kv-toiminta. Myös peruskoulujen kanssa ammatilliset
oppilaitokset tekevät yhteistyötä esim. ammattistartti. Tärkeitä ryhmiä ovat
terveydenhoitolan ihmiset sekä kuraattori ja sosiaaliviranomaiset sekä
seurakunta. Tärkeitä yhteistyö- ja sidosryhmiä ovat nuorisotoiminta,
erityisopettajat.
Miten ammatillinen opettaja toimii työelämän
kehittäjänä ja alueellisena vaikuttajana opetusta toteuttaessaan?
Oma näkökulmani työelämän kehittäjän on
että saisimme opiskelijoille mahdollisemman monipuolisia harjoittelupaikkoja.
Opiskelijat saisivat työelämässä oikeanlaista ja tasavertaista kohtelua
todellisen kuvan työelämästä. Työelämän edustajilla täytyisi olla koulutusta
oppilaiden opettamisessa, miten oppilas parhaiten oppii. Vertaisoppiminen
työelämässä täytyisi saada enemmän "tulta alle". Oppilaan ja työn
ohjaajan tunneäly kohdalleen, joka tukisi oppilaan sitoutumista työhön.
Miten
ammatillinen opettaja hyödyntää koulutusta ohjaavia suunnitelmia ja
asiakirjoja?
Omassa opettajan työssäni käytän ja
sovellan opetussuunnitelmaa, josta löytyy jokaisen kurssin tavoitteet ja
arviointi perusteet. Vapaavalintaisissa kursseissa joskus nojataan esim.
vastaavaan kurssiin ja sen sisältöön. Ammattistaritissa on oma
opetussuunnitelma mutta siinä ei ole mitään selkeää rajaa, mitä sen sisältö on,
mutta siihen toimialaan nojaten, missä opiskelijat sitten ovatkaan.
Työssäoppimisen ohjeistus löytyy oppilaitoksen top-verkko sivuilta nojaten
opetussuunnitelmaan. Top-paikkoihin täytetään asiakirjat esim. sopimus,
näyttöpäivä sekä näytön arviointi. Työssäoppimiseen noudatetaan top-ohjeita
asiakirjoja.
Miten
arvioit yrittäjämäisyyttä opetusharjoittelussasi?
Opetin oppilaita toimimaan työssä niin että
miten ja missä he sitten työnsä tekevätkin, niin huomioisivat
työskentelytapansa kuin he olisivat itse yrittäjiä. Puhuin oppilaille
taloudellisuudesta, kuinka erilaisia raaka-aineita voi hyödyntää eri
tilanteissa. Yleensä on kiinnitettävä huomioita raaka-aineiden
käyttöön ja sen hyödyntämiseen sekä elintarvikkeiden säilyttämiseen. Kestävästä
kehityksestä puhuin myös, miten jätteet lajitellaan ja miksi on tärkeää
kierrättää. Kaikki hyödyllinen ruoka tai raaka-aine, mikä menee
roskiin tai jätteeseen on rahaa joka on yrittäjälle tappiollista toimintaa.
Täytyy opetella työskentelemään yrittäjämäisesti ja vastuullisesti. Sisäinen
yrittäjyys on myös tärkeä osa työilmapiiriä kohtaan eli ajatus siitä että
yrityksessä kaikki toimii taloudellisesti ja eurot huomioiden, koska palkka on
suurin meno erä yrittäjälle.
Miten kehitit toimintaympäristöosaamistasi opetusharjoittelussa?
Opetuksessa otin huomioon myös
oppilaiden yksilöllisyyden ja aikaisemmat taidot Opettajana huomioin myös
opiskelijoiden kehityksen tarpeet ja toiveet kurssissa. Opiskelijoille korostin
vuorovaikutusta ja ryhmädynamiikkaa sali ja keittiön välistä toimintaa.
Puhuimme myös opiskelijoiden sijoittumisesta työelämään ja minkälaisia taitoja
työelämässä arvostetaan ja miten oma persoona vaikuttaa työilmapiiriin. Työskentelimme
aika tiiviisti keittiössä ja salissa. Korostin oppilaita moniosaajiksi eli
täytyy oppi hallitsemaan myös salin puolta keittiön lisäksi.
Kiitos opintojakson tehtävän palautuksestasi.
VastaaPoistaKuten opetusharjoittelun arvioinnissa tuli esille, sinä olet tarkastellut opetustasi ohjaavia asiakirjoja uusin silmin sekä soveltanut tavoitteita tarkemmin. Tunnistat merkityksellisyytesi ammattilalasi työelämän kehittäjänä mm opiskelijoiden top-jaksojen kautta. Yrittäjämäisyyttä huomioit hyvin opetustilanteissa ja ohjauksessa, tästä saimme kuulla hyvän esimerkin viime viikolla. Yksillöllisyys ja aiemman osaamisen tunnistaminen on tärkeää myös tulevaisuuden opintojaksoillasi.
Opetussuunnitelmat ohjaavat nuorisopuolella selkeämmin opetusta kuin aikuispuolella. Aikuispuolella ohjenuorana ovat järjestämissuunnitelma ja tutkinnon perusteet. Miten tutkintotoimikuntatyö nuorisopuolella, onko sitä ollenkaan ?
VastaaPoista