Oppimistehtävä 4 / Aktivoiva
oppiminen
Valitsin
aktivoivan pedagogisen mallin, jota voin käyttää työssäni. Oppilailla on
alkanut ruoka ja viini kurssi. Ajattelin aktivoida teoriaopetustani käyttämällä
aktivoivaa pedagogista mallia, niin että kun teoriatunti alkaa he saavat tehdä
samalla MIDMAPPIA ja miettiä samalla viini ja ruoka oppimistaan eli miten he
sen parhaiten oppivat. Teoriatunnilla he saavat myös viinipulloja pöydille ja
alkavat miettiä mikä ruoka sopii tämän viinin kanssa. Opetuskeittiössä
jatketaan sitten ruoan ja viinin maistiaisissa. Oppilaat saavat toiminnallista
tekemistä josta he tekevät muistiinpanoja.
Keskeisenä
ajatuksena on tukea oppijan asiantuntijuuden kehittymistä ja auttaa oppijaa
kehittämään toiminnallisia mentaalisia malleja oppimisen kohteena olevista
asioista ja ilmiöistä. Oppimisen kannalta olennaista myös on reflektiivinen ja
dialektinen prosessi sekä pyrkimys käsitteellisen muutoksen edistämiseen eli
aidon ja syvällisen ymmärryksen syntymiseen. Aktivoivassa opetuksessa
kirjoittaminen, joka ei pohjaudu ns. tiedon toistamiseen, on keskeinen
oppimista edistävä elementti. (Silander & Koli 2003, 155.)
OO/oppimistehtävä 4 hyväksytty :-)
VastaaPoista