opetusharjoittelu

sunnuntai 12. tammikuuta 2014

Oppimistehtävä 4 / Aktivoiva oppiminen
 
Valitsin aktivoivan pedagogisen mallin, jota voin käyttää työssäni. Oppilailla on alkanut ruoka ja viini kurssi. Ajattelin aktivoida teoriaopetustani käyttämällä aktivoivaa pedagogista mallia, niin että kun teoriatunti alkaa he saavat tehdä samalla MIDMAPPIA ja miettiä samalla viini ja ruoka oppimistaan eli miten he sen parhaiten oppivat. Teoriatunnilla he saavat myös viinipulloja pöydille ja alkavat miettiä mikä ruoka sopii tämän viinin kanssa. Opetuskeittiössä jatketaan sitten ruoan ja viinin maistiaisissa. Oppilaat saavat toiminnallista tekemistä josta he tekevät muistiinpanoja.
 
Keskeisenä ajatuksena on tukea oppijan asiantuntijuuden kehittymistä ja auttaa oppijaa kehittämään toiminnallisia mentaalisia malleja oppimisen kohteena olevista asioista ja ilmiöistä. Oppimisen kannalta olennaista myös on reflektiivinen ja dialektinen prosessi sekä pyrkimys käsitteellisen muutoksen edistämiseen eli aidon ja syvällisen ymmärryksen syntymiseen. Aktivoivassa opetuksessa kirjoittaminen, joka ei pohjaudu ns. tiedon toistamiseen, on keskeinen oppimista edistävä elementti. (Silander & Koli 2003, 155.)
 
 
 
 
 
 

1 kommentti: